Vind een praktijk

Heeft u pijn aan uw voet? Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een podoloog bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde podoloog!

Vind een praktijk

Ervaring van Sanne

“Vriendelijk ontvangen en heel prettig geholpen. Fijn dat er een echo gemaakt is, en dus duidelijk werd hoe erg ziek mijn pees is.”

De kunst van het luisteren

Over therapeutisch luisteren

Het is een woensdag en op het spreekuur komt een vrouw van 52 jaar met een tas vol met steunzolen. Ze komt al binnen met de opmerking: “U bent mijn laatste hoop.”

“Wat kan ik voor je doen?”, is mijn eerste vraag. Er komt vervolgens een heel verhaal over waar ze allemaal al wel niet is geweest met haar voetklacht maar niemand kan haar helpen. Ze benadrukt dat ze het gevoel heeft dat er niet wordt geluisterd naar haar klachten en dat ze gezien wordt als een lastige, zeurende patient.

Dit is het moment dat je als therapeut je vaardigheden gaat inzetten betreffende therapeutisch luisteren. Naast je gerichte anamnese is luisteren en signaleren van essentieel belang.

Wat is therapeutisch luisteren?

Therapeutisch luisteren is het proces van informatie vergaren en uitwisselen vanuit een therapeutische setting en waar emoties een belangrijke rol spelen bij het verwerken en delen van informatie. Het is ook een manier om verbale en non-verbale communicatie te begrijpen.

Bij therapeutisch luisteren kunnen bepaalde vaardigheden worden ontwikkeld door de persoon die zich oefent in het luisteren naar anderen, zodat hij of zij de gewenste therapeutische doelen kan bereiken. Er zijn diverse niveaus waarop communicatievaardigheden kunnen worden ontwikkeld. Luisteren naar een verhaal om uiteindelijk tot een juiste behandeling te komen is enorm belangrijk. Het geeft je andere informatie en de patient voelt zich gehoord.

Waar het mis in de praktijk?

In de praktijk gaat therapeutisch luisteren vaak op verschillende manieren mis, zoals:

  • Onvoldoende aandacht, terwijl je naar iemand luistert met andere dingen bezig zijn.
  • Trek het gesprek niet naar je toe, maar richt je op de ander.
  • Niet de tijd nemen en gehaast overkomen op je gesprekspartner.
  • Doen alsof je luistert.
  • De woorden van de ander bagatelliseren omdat hij of zij het niet met je eens is.

Uiteindelijk, als je goed luistert en je verdere anamnese en onderzoek goed uitvoert, kun je komen tot de juiste diagnose waar jij als therapeut en eventueel gezamenlijk met andere disciplines tot het juiste behandelplan kunt komen.

Hoe liep het af met de vrouw?

Uiteindelijk is deze mevrouw niet met steunzolen geholpen, maar bleek zij een voetklacht te hebben die voortvloeide vanuit een probleem in haar rug.

Maak een afspraak

Benieuwd wat onze Podozorgers voor uw voeten kunnen betekenen? Met meer dan 100 Podozorg praktijken is er altijd een Podozorger bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop voor de dichstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Deel deze pagina

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.